ورزش و جلوگیری از اثرات ژنهای مرتبط با چاقی

28 آوریل 2017- محققان علت چاق شدن برخی افراد بی ‌تحرک و عدم افزایش وزن برخی افراد بی‌تحرک دیگر را بررسی کردند. تیمی از محققان دانشگاه کارولینای شمالی و دانشگاه کپنهاگ می‌گویند: این موضوع به یک ژن‌ خاص بنام FTO مربوط می شود که با چاقی که یکی از عوامل خطر پیشرو در ابتلا به دیابت نوع 2 می باشد، مرتبط است.

محققان با بررسی بیش از 200400 بزرگسال، دریافتند افرادیکه مستعد اضافه وزن هستند دارای ژن FTO می‌باشند که با اثرات ورزش مقابله می‌کند.

 حدود 2.5میلیون واریته‌ی ژنتیکی در این شرکت کنندگان بررسی گردید. مقدار نمایه‌ی توده‌ی بدنی، نسبت اندازه‌ی دورکمر به دورباسن و اندازه‌ی دور کمر این افراد اندازه‌گیری و مقایسه گردید. نتایج این بررسی‌ها نشان داد که انجام فعالیت فیزیکی توسط افراد حامل ژن FTO، تأثیرات این ژن را در افزایش وزن، 30 درصد کاهش می‌دهد.

دکتر Goutham Rao در مرکز پزشکی دانشگاه کلیولند گفت: علیرغم بدشانسی در مورد داشتن استعداد ژنتیکی چاقی، اگر شما از نظر فیزیکی فعال باشید، ممکن است نتوانید خطر ابتلا به چاقی را در خود بکلی از بین ببرید، اما می‌توانید آنرا کاهش دهید، اگر تلاش خود را برای انجام فعالیت فیزیکی  به کار نبندید، دچار اضافه وزن بسیار بیشتری شده و سلامت خود را از دست می‌دهید.

در طی این مطالعه محققان همچنین 11 واریته ی ژنتیکی دیگر را یافتند که با افزایش وزن بدن در ارتباط بودند، آنها معتقدند این واریته‌های ژنتیکی در مطالعات آتی در زمینه ی چاقی مفید خواهند بود.

 نویسنده‌ی ارشد این تحقیق، دکتر Graff از دانشگاه کارولینای شمالی گفت: در مطالعات آتی، تاثیر فعالیت فیزیکی و سایر عوامل مهم شیوه‌ی زندگی و این ژنهای جدید، بررسی خواهد شد، او افزود: یکی از نقطه ضعف‌های مطالعه‌ی ما، استفاده از گزارشات افراد شرکت کننده در مورد عادات ورزشی آنها به جای اندازه‌گیری عینی مقدار فعالیت فیزیکی بود، برای شناسایی ژنهای دیگری که اثرات فعالیت فیزیکی را تقویت یا خنثی می‌کنند، نیاز به انجام مطالعات بزرگتر همراه با اندازه‌گیری دقیق میزان فعالیت فیزیکی افراد شرکت کننده داریم. نتایج این مطالعه در مجله‌ی PLOS منتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/exercise-can-help-prevent-effects-of-genes-related-to-obesity-98839881.html